Strona główna

Ogłoszenia
Wydarzenia
Wycieczki

Konkursy

Prace uczniów
Samorząd Uczniowski
RodzicE
Kadra
Dokumenty szkoły
SZKOLNY ZESTAW PODRĘCZNIKÓW
SZKOŁA
W MEDIACH
PEDAGOG SZKOLNY
ŚWETLICA SZKOLNA
ŚWIETLICA SOCJOTERAPEUTYCZNA
BIBLIOTEKA
Zajęcia pozalekcyjne
Historia szkoły
Osiągnięcia
BEZPIECZNY INTERNET
DIAGNOZY
UBEZPIECZENIE DZIECI
REKRUTACJA 
EKOLOGIA
SPORT

UCZNIOWIE
O SZKOLE

AUTORZY STRONY


Gif
Napisz do nas
© psplubichowo
  Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu „Safer Internet”.
 
 

DBI 2017

 
   
 

 

Zakończyliśmy w Szkole obchody Dnia Bezpiecznego Internetu 2017, które po zgłoszeniu  inicjatywy u Organizatora ogólnopolskiego realizowaliśmy pod hasłem „Lepszy internet zależy od Ciebie! - Bezpieczni w sieci w kontaktach z innymi”. Na korytarzach szkolnych rozwieszono plakaty informująco – reklamujące powiązane z akcją DBI 2017.

Działania rozłożono w czasie: od 6 do 10 lutego 2017 r. z uwagi na to, aby przyjęty program mógł zostać zrealizowany we wszystkich oddziałach przez wytypowanych nauczycieli. Uczniów podzielono na dwie kategorie: kl. I – IIII oraz IV – VI. Realizacją zajęli się nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, zajęć komputerowych oraz wychowawcy klas.

W trakcie zajęć prowadzący korzystali z filmów edukacyjnych oraz scenariuszy zajęć. Zwracano uwagę na płynące z sieci zagrożenia w sytuacjach nieprzemyślanego podawania danych osobowych, korzystania z portali społecznościowych, zamieszczania zdjęć i filmów.

Uzmysławiano, że nieprzemyślane działania prowadzą do tzw. „hejtu”, poniżania, kradzieży, wykorzystywania seksualnego przez pedofilii, tym bardziej, że najczęściej osoby w sieci są anonimowe. Zachęcano, aby o wszystkich nieprzyjemnych sytuacjach w sieci rozmawiać, np. z rodzicami czy nauczycielami.

Uczniowie wymieniali się swoimi doświadczeniami i przeżyciami, wskazywali na różne  rozwiązania problemu służące zapobieganiu tym zjawiskom jak i sposoby odpowiedniego reagowania. Wynikiem każdych zajęć były prace plastyczne uczniów z klas I – III wyeksponowane na klasowych gazetkach bądź plakatach oraz wypracowany w klasach IV – VI  katalog bezpiecznych zachowań
(np. 1. Nie podawaj swoich danych osobowych ani informacji o rodzinie! 2. Nie rozmawiaj z nieznajomymi! 3. Nie wstawiaj zdjęć bez zastanowienia się! 4. Nie podawaj numeru karty bankowej! 5. Nie klikaj na nieznane linki! 6. Nie poddawaj się ocenianiu!).

Ponadto na ogólnoszkolnym zebraniu rodziców 9.02.2017 przeprowadzono akcję informacyjną w związku z kampanią „Dyżurnet.pl”   zachęcając do korzystania z materiałów zamieszczonych  na stronie internetowej organizatora  oraz podając numer kontaktowy, pod którym można uzyskać pomoc i wsparcie. 

Zgodnie z harmonogramem programu sprawozdanie z jego realizacji zostanie przesłane do Organizatora ogólnopolskiego na początku marca.

Serdecznie dziękuję wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w poszczególnych klasach. Szczególne wyrazy uznania należą się tym, którzy przekazali materiały zdjęciowe z przeprowadzonej akcji – prezentujemy je na naszej stronie internetowej.

                                                                                     Organizator

                                                                                                 Szkolnego DBI 2017

                                                                                                 Krzysztof Stawicki

 

 
 
     
 

DBI 2016

„LEPSZY INTERNET ZALEŻY OD CIEBIE”

 
 

 
 

 

PODSUMOWANIE OBCHODÓW DNIA BEZPIECZNEGO INTERNETU

 

Zakończyliśmy realizację projektu „Dzień Bezpiecznego Internetu 2016” pod hasłem „Lepszy Internet zależy od Ciebie”. Głównym organizatorem i koordynatorem działań był nauczyciel zajęć komputerowych – Krzysztof Stawicki. Współpracowali także nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, plastyki i języka polskiego.

Za główne cele przyjęto:

- poznanie/przypomnienie zagrożeń czyhających w sieci,

- tworzenie tekstów/grafiki promujących bezpieczeństwo w sieci,

- uzmysłowienie, jak reagować na zagrażające sytuacje i gdzie zwrócić się o pomoc,

- ukazanie sposobu samodzielnego uzupełnienia wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w sieci na kursie e-learning.

Realizację projektu rozłożono na cztery tygodnie (11.01 – 09.02.2016 r.) . Wykonano następujące zadania:

 

KL. I – III Konkurs na „Rymow@nki”

1. Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i omówienie ichz uczniami.

2. Tworzenie krótkich rymowanek związanych z tematyką zajęć.

3. Wybór i nagrodzenie 3 najciekawszych prac uczniowskich z każdego oddziału.

Wpłynęło 37 zgłoszeń uczniów. Wyboru najlepszych prac dokonał zespół nauczycieli w składzie: Beata Ambroziak, Elżbieta Zgoda, Hanna Pilacka, Jacek Szczech, Krzysztof Stawicki. Przyznano następujące miejsca:

Kategoria klas I:

1. miejsce Dawid Mazurowski z kl. I d

2. miejsce Emilia Łabaj z kl. I b

3. miejsce Monika Mokwa z kl. I a

Kategoria klas II

1. miejsce Natalia Galant z kl. II d

2. miejsce Wiktoria Ślusarz z kl. II a

3. miejsce Kacper Biernacki z kl. II d

Kategoria klas III

1. miejsce Łucja Kucharczyk z kl. III b

2. miejsce Pauliny Wojtasiewicz z kl. III b

3. miejsce Maja Witta z kl. III b

 

 

KL. IV Konkurs na komiks/plakat „Bezpiecznie korzystam z Internetu”

1. Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.

2. Tworzenie plakatów lub komiksów związanych z tematyką zajęć.

3. Wybór i nagrodzenie 3 najciekawszych prac uczniowskich. 

Wpłynęło 19 prac konkursowych, z których zespół nauczycieli w składzie: Joanna Gołąbek, Beata Ambroziak i Krzysztof Stawicki przyznał następujące miejsca:

1. miejsce Julia Jakubowska z kl. IV a

2. miejsce Kamil Dubiela z kl. IV b

3. miejsce Dominik Segar z kl. IV a

 

 

Kl. V – VI Kurs e-lerning „Bezpieczne surfowanie w necie”

1. Logowanie na stronie e-learning kursu przez uczniów.

2. Zapoznanie z tematyką i zasadami szkolenia, wykonywanie poleceń i zadań podczas zajęć komputerowych w szkole oraz uzupełnienia w domu.

3. Podsumowanie kursu,  wydruk i wręczenie dyplomów.

Na platformie e-learning „Dziecko w sieci” zarejestrowało się 108 uczniów z klas V i VI. Poszczególne moduły realizowali podczas zajęć lekcyjnych jak i w domu. Ostatecznie dyplomy ukończenia szkolenia otrzymało 92 uczniów.

 

 

 

Podsumowanie projektu „Dzień Bezpiecznego Internetu” odbyło się podczas szkolnego apelu 9 lutego. Uczniowie otrzymali nagrody ufundowane przez sponsora, dyplomy zwycięstwa i dyplomy za udział. Dyplomy ukończenia kursu e-learning uczestnicy otrzymali na zajęciach komputerowych.

Nagrodzone prace oraz wykazy laureatów kursu zostały umieszczone na stronie internetowej Szkoły oraz znalazły się na gazetce na korytarzu szkoły poświęconej DBI 2016.

Sprawozdanie wysłano także do głównego organizatora Dnia Bezpiecznego Internetu w Polsce: Polskiego Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Fundacja Dzieci Niczyje.

Organizator

Krzysztof Stawicki

 
  DBI 2015
"Razem tworzymy lepszy Internet.
Stop cyberprzemocy"
 
   
 

Podczas obchodów DBI chcieliśmy podkreślić to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta. Chcieliśmy również zwrócić szczególną uwagę na lekkomyślne wykorzystywanie sieci przez dzieci i młodzież, płynące z tego problemy i konsekwencje.

Działania rozłożono w czasie: od 16 do 27 lutego 2015 r. z uwagi na wcześniejsze ferie zimowe, ale też mając na uwadze to, aby przyjęty program mógł zostać zrealizowany we wszystkich oddziałach (17) przez wytypowanych nauczycieli. Uczniów podzielono na dwa poziomy: kl. I – IIII oraz IV – VI. Realizacją zajęli się nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, informatyki oraz wychowawcy klas (11 nauczycieli).

W kl. I - III wykorzystano materiały udostępnione przez Polskie Centrum Programu Safer Internet. W trakcie zajęć na temat cyberprzemocy, zwracano uwagę na płynące zagrożenia oraz podkreślano szczególną rolę, jaką pełnią bezpośrednie kontakty międzyludzkie (koleżeństwo, przyjaźń, zabawy na świeżym powietrzu).

Obrazowano cyberprzemoc jako wyrządzanie krzywdy drugiej osobie za pomocą Internetu lub telefonu komórkowego. Uzmysławiano, że sprawca cyberprzemocy nie jest anonimowy. Zachęcano, aby o wszystkich nieprzyjemnych sytuacjach w sieci rozmawiać, np. z rodzicami czy nauczycielami. Prowadzący zajęcia korzystali z materiałów  filmowych umieszczonych na stronie Organizatora ogólnopolskiego. Uczniowie wymieniali się swoimi doświadczeniami i przeżyciami, wskazywali na różne  rozwiązania problemu służące zapobieganiu temu zjawisku jak i sposobach odpowiedniego reagowania.

Uczniowie starsi (kl. IV - VI) podczas zajęć komputerowych oraz na godzinach wychowawczych omawiali zagrożenia wynikającez cybeprzemocy, występującej szczególnie na portalach społecznościowych, forach, blogach.

Materiały filmowe udostępnione na stronie Organizatora ogólnopolskiego  stanowiły inspiracje do podejmowania dyskusji jak nie należy wykorzystywać sieci internetowej i komórkowej. Wskazano także drogi szukania pomocy przy zaistnieniu cyberprzemocy wobec ucznia lub innych osób. Zwrócono również uwagę na ponoszenie odpowiedzialności i konsekwencji za łamanie norm obyczajowych i prawnych przez nieletnich. Efektem spotkań były wypracowane przez uczniów zasady związane z rozwiązywaniem sytuacji cybeprzemocy, bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych.

W obu grupach wiekowych zajęcia kończyło wypełnienie ankiety ewaluacyjnej, stanowiącej podsumowanie zajęć i źródło danych do sporządzenia  analizy o skuteczności podejmowanych przedsięwzięć w ramach DBI w Szkole. Uczniowie bardzo pozytywnie ocenili treść i przebieg zajęć, poznali nowe widomości i deklarowali wykorzystanie zdobytej wiedzy w przyszłości.

Ponadto na ogólnoszkolnym zebraniu rodziców 19.02.2015 przeprowadzono pogadankę wspartą prezentacją filmu pt. „Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież”. Wzbudził on duże zainteresowanie oraz stał się przyczynkiem do rozmów rodziców z wychowawcami klas dotyczących indywidualnych przypadków wśród uczniów.

                                                                                                                                             Organizator

                                                                                                                              Szkolnego DBI 2015

                                                                                                                          Krzysztof Stawicki

 
   
  DBI 2014
"Razem tworzymy lepszy Internet"
 
   
 

Polska po raz 10 obchodzi Dzień Bezpiecznego Internetu

11 lutego 2014 r. w ponad 100 krajach na świecie obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tegoroczne hasło przewodnie „Razem tworzymy lepszy Internet” zwraca uwagę internautów na pozytywne aspekty korzystania z sieci i ich udział w tworzeniu wirtualnego świata. W Polsce po raz dziesiąty obchody organizuje Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Fundacja Dzieci Niczyje (FDN) oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.

Nasza Szkoła zgłosiła swój akces w ogólnopolskich obchodach tego Dnia.

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH DBI 2014:

Uczniowie kl. I - IV uczestniczyć będą w pogadankach prowadzonych przez n-li wychowawców/n-la zajęć komputerowych na temat uzależnień od Internetu. Propagowane będzie ograniczenie korzystania z komputera i promowanie spędzania czasu wolnego w gronie przyjaciół na zabawach na wolnym powietrzu, spotkaniach rodzinnych i rozwijaniu własnych zainteresowań. Propozycje uczniowskie uzewnętrznione zostaną w konkursowych pracach rysunkowych na temat "Zamiast komputera wolę...". Nagrodzone prace zostaną pokazane na wystawie szkolnej i umieszczone na stronie internetowej szkoły. Uczniowie starsi (kl. V - VI) podczas spotkań z nauczycielem informatyki (zajęć komputerowych) omówią zagrożenia wynikające z korzystania z sieci, szczególnie portali społecznościowych. Efektem spotkań w poszczególnych klasach będą wypracowane przez uczniów hasła związane z zasadami bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych oraz ich prezentacja na korytarzach oraz stronie internetowej szkoły. Każde zajęcia kończyć będzie ankieta ewaluacyjna, której podsumowanie stanie się podstawą raportu o skuteczności podejmowanych przedsięwzięć w ramach DBI w szkole. Raport zostanie opublikowany na stronie internetowej szkoły. W realizacji zamierzeń prowadzący posługiwać się będą materiałami własnymi oraz udostępnionymi na stronie DBI.

 
     
 
 

 

Raport z ankiety z zajęć związanych z realizacją projektu „Dnia Bezpiecznego Internetu”

W klasach I – IV na przestrzeni 10 – 21 lutego 2014 r. realizowano projekt „Dzień Bezpiecznego Internetu”. W projekcie opracowanym przez p.Krzysztofa Stawickiego uczestniczyli wszyscy uczniowie szkoły. Zaangażowani byli wychowawcy klas I – IV oraz nauczyciele uczący informatyki/zajęć komputerowych.

KLASY I – IV

W klasach młodszych (I – IV: 216 uczniów) wychowawcy klas podczas zajęć edukacji zintegrowanej oraz na godzinie do dyspozycji wychowawcy przeprowadzali pogadankę połączoną z krótką dyskusją na temat spędzania wolnego czasu w sposób inny niż korzystanie z komputera. Prowadzący zajęcia korzystali także z zasobów medialnych (szczególnie krótkie filmy animowane) udostępnionych przez Fundację „Dzieci Niczyje”, poświęconych korzystaniu z komputera i Internetu. Szczególny nacisk położono na promowanie ruchu, rozwijanie zainteresowań, tworzenie więzi rówieśniczych oraz rodzinnych. Uczniowie tych klas przystąpili także do konkursu plastycznego „Zamiast komputera wolę…”, gdzie prezentowali własne pomysły na oderwanie się od komputera – głównie od Internetu.

Po zajęciach wychowawcy przeprowadzali ankietę ewaluacyjną, której wyniki prezentowane są poniżej.

Pierwsze pytanie w ankiecie brzmiało: Jak ci się podobały zajęcia?”

Wykres 1. Atrakcyjność zajęć

Aż 87% uczniów zajęcia oraz ich forma podobały się: pogadanka, dyskusja, praca plastyczna. 12% badanych uznało, że zajęcia były „takie sobie”, a 1 % deklarował, że nudne. 

W drugim pytaniu sondowano, „Czy dowiedzieliście się czegoś nowego?”

Wykres 2. Trafność zajęć

Respondenci w 4% stwierdzili, że nie dowiedzieli się niczego nowego. 11%  nie mogło się zdecydować, czy informacje przyniosło im nową wiedzę czy też nie. Natomiast aż 85% dzieci potwierdziło, że tematyka zajęć byłą trafnie dobrana i wiele się z nich nauczyły. Ponadto wzmocnieniem była możliwość wyrażania swojego zdania oraz plastyczne wyrażenie swoich przemyśleń i pomysłów.

W trzecim pytaniu ankiety sondowano, „Czy wykorzystasz to, czego się nauczyłeś?”

Wykres 3. Celowość zajęć

Z nowych wiadomości na temat spędzania czasu wolnego zamierza skorzystać 86% dzieci. 12% nie umie jeszcze tego określić, zaś 2% nie planuje wdrażać nowych sposobów aktywności. Być może uznali, że już je znają i stosują. 

 

KLASY V – VI

W klasach starszych (V – VI: 106 uczniów) nauczyciel zajęć komputerowych/informatyki podczas lekcji przeprowadzał pogadankę połączoną z dyskusją na temat zagrożeń, jakie mogą spotkać użytkowników Internetu, szczególnie korzystających z portali społecznościowych. W toku dyskusji popartej krótkimi filmami udostępnionymi na stronie internetowej  Polskiego Centrum Programu Safer Internet uczniowie wypowiadali się na temat kontaktów z osobami niebezpiecznymi, narażenia na ośmieszenie, włamań na konta w portalach i poczcie elektronicznej, zapobieganiu przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Zwrócono również uwagę na ponoszenie odpowiedzialności i konsekwencji za łamanie norm obyczajowych i prawnych przez nieletnich.  W trakcie zajęć wypracowano hasła mające być przestrogą – wskazówką bezpiecznego korzystania z łączności w sieci WWW.

Po zajęciach nauczyciel przeprowadzał ankietę ewaluacyjną, której wyniki prezentowane są poniżej.

Wykres 4. Atrakcyjność zajęć

Uczniowie lubią rozmawiać i dyskutować na nurtujące ich tematy, dlatego nie padła żadna odpowiedź, że zajęcia były nudne. Jedynie 10% badanych określiło je jako „takie sobie”, zaś w ogromnej przewadze (90%) znaleźli się ci, dla których była to lekcja „fajna”.

 Wykres 5.  Trafność zajęć

Aż 83% dzieci uznało, że zajęcia te pozwoliły im poznać coś nowego, z czym się jeszcze nie zetknęły, a 15% twierdzi, iż nie ma na ten temat zdania; może było to tylko poznanie pewnych elementów z omawianego zakresu zagadnień. Natomiast dla 2% badanych nie uzyskało żadnych nowych wiadomości z zakresu bezpieczeństwa w sieci. 

Wykres 6. Celowość zajęć

Swą wiedzę w przyszłości, czyli zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i telefonów komórkowych chce zastosować 85% badanych, zaś 15% nie potrafiło określić swojego stosunku do tej kwestii, zapewne stosują już większość omawianych zabezpieczeń. 

WNIOSKI:

1. W ogromnej przewadze respondenci uznali, że forma zajęć była bardzo ciekawa.

2. Tematyka była bliska dzieciom, chociaż nie zupełnie zdawały sobie sprawę, jak wiele jeszcze mogą się dowiedzieć i przekazać swoje uwagi innym.

3. Uczniowie mogli wyrażać swoje doświadczenia i przekonania, podzielić się własnym zdaniem, pokazać drogę rozwiązania problemu.

4. Zajęcia aktywizujące uczniów wpływają znacząco na przyswajanie wiedzy i chęć stosowania rozwiązań w codziennym życiu.

                                                                                                                                             Krzysztof Stawicki

Lubichowo, 27.02.2014 r.  

 
  DBI 2013
"Serfuję. Respektuję."
 
   
 

Tematem przewodnim międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu są prawa i obowiązki cyfrowego obywatela. Wszystkie działania będą realizowane pod hasłem "Serfuję. Respektuję". Podczas tegorocznych obchodów DBI chcemy zwrócić uwagę na to, że każdy internauta ma prawo wykorzystywać potencjał sieci do samorealizacji, zdobywania informacji, nauki czy zabawy - ponosi jednak odpowiedzialność za swoje działania w Internecie. Podczas serfowania w Sieci powinien pamiętać o szanowaniu innych jej użytkowników i respektowaniu ich praw.

http://dbi.saferinternet.pl

 
   
 
 
 
 

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH DBI 2013:

1. Przygotowanie gazetki informacyjnej na korytarzu szkoły promującej DBI oraz propagującej bezpieczeństwo w Sieci i zasady Netykiety - wykorzystanie materiałów zamieszczonych w serwisach www.saferinternet.pl i dzieckowsieci.fdn.pl.

2. Apel promujący bezpieczny Internet – przygotowanie apelu i przedstawienia mającego uświadomić uczniom jakie zagrożenia niesie Internet - szkolny teatrzyk ISKIERKA i Samorząd Uczniowski.

3. Spotkanie z policjantem - pogadanka nt. praw i obowiązków Internauty.

4. Godziny z wychowawcą i pogadanki w klasach I - VI poświęcone bezpieczeństwu w Sieci – zwrócenie uwagi na to, że każdy internauta ma prawo wykorzystywać potencjał sieci do samorealizacji, zdobywania informacji, nauki czy zabawy - ponosi jednak odpowiedzialność za swoje działania w Internecie. Podczas serfowania w Sieci powinien pamiętać o szanowaniu innych jej użytkowników i respektowaniu ich praw (NETYKIETA).

5. Zajęcia z wykorzystaniem kreskówek „Owce w Sieci”, „Zuźka i Tunio poznają Internet” - w kl. I - III oraz „3..2..1.. Internet!” – w kl. VI.

6. Umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły (aktualizacja zakładki BEZPIECZNY INTERNET).

WYNIKI KONKURSU DBI 2013

Nasza szkoła została wyróżniona w konkursie na najciekawszą inicjatywę z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu.

Bardzo cieszymy się że nasze działania zostały zauważone i nagrodzone:) 

 

 
  DBI 2012
Wspólnie odkrywamy cyfrowy świat! Bezpiecznie!
 
  banner_dbi2012a.jpg  
Tematem przewodnim międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu w 2012 r. jest Internet jako łącznik między pokoleniami. Wszystkie działania będą realizowane pod hasłem "Wspólnie odkrywamy cyfrowy świat! Bezpiecznie!". Wirtualny świat może być odkrywany wspólnie przez najmłodszych oraz ich rodziców czy dziadków. Dzieci mogą oswoić swoich dziadków z techniczną obsługą Internetu, dziadkowie zaś czuwają nad bezpiecznym i rozważnym poruszaniem się najmłodszych w sieci.
                                            http://dbi.saferinternet.pl
 
Z okazji DBI 2012 podjęliśmy różne działania propagujące bezpieczny Internet. Rozpoczęliśmy
od rozmieszczenia ulotek informacyjnych na szkolnym korytarzu.
Na lekcjach informatyki w klasach szóstych uczniowie zapoznali się z kursem „3..2..1.. Internet!”. Natomiast uczniowie kl. I - III poznali podstawowe zasady bezpiecznej pracy w Internecie oglądając i analizując kreskówki „Owce w Sieci”.
W klasach I – VI nauczyciele przeprowadzili pogadanki, zajęcia poświęcone bezpieczeństwu w Sieci.
Podsumowaniem obchodów DBI w naszej szkole był apel, na który uczniowie kl. V a przygotowali krótka scenkę pt. „Nigdy nie wiesz, z kim rozmawiasz, więc uważaj!”

 
  DBI 2011
Internet to więcej niż zabawa.
To twoje życie.
 
DBI 2011
W 2011 roku tematem przewodnim międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu są wirtualne światy. Młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu online, konfrontując się z wyzwaniami i problemami związanymi z ochroną swojej prywatności, bezpieczeństwem czy własnym wizerunkiem.
Tegoroczne hasło –
„Internet to więcej niż zabawa. To Twoje życie” - ma na celu zwrócenie uwagi na wpływ i konsekwencje internetowej aktywności dzieci i młodzieży.
WYNIKI KONKURSU DBI 2011

Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu do końca lutego 2011 r. zgłoszonych zostało 1203 inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa najmłodszych Internautów. Do końca marca lokalni organizatorzy DBI przysłali do organizatorów 337 sprawozdań ze zrealizowanych inicjatyw. Wszystkie sprawozdania wzięły udział w konkursie.
Jury, w którego skład weszli przedstawiciele z Fundacji Orange, Allegro, Zygzaki.com.pl, głównych fundatorów nagród w konkursie z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, oraz przedstawiciele Polskiego Centrum Programu Safer Internet - organizatora DBI, po dokładanym przeanalizowaniu nadesłanych sprawozdań zdecydowali, że:

...........
Przedstawieniem dla najmłodszych uczniów na temat bezpieczeństwa w sieci pod tytułem „Przygody Plika i Foldera w sieci” ufundowane przez ZygZaki.com.pl została nagrodzona:

- Publiczna Szkoła Podstawowa w Lubichowie, ul. Dworcowa 15, 83-240 Lubichowo


Bardzo cieszymy się że nasze działania zostały zauważone i nagrodzone:)
 

 

Szkolny konkurs „DEKALOG INTERNAUTY”           

W lutym ogłosiliśmy konkurs dla uczniów kl. IV – VI „Dekalog Internauty”. Zadaniem uczniów było napisanie dziesięciu zasad bezpiecznej pracy w Internecie i opracowanie ich w ciekawej graficznie formie. Na konkurs wpłynęło 12 prac.

23 marca 2011 r. Jury w składzie: Justyna Kacała – wicedyrektor szkoły, Anna Bernhagen i Maria Werra – współorganizatorki obchodów DBI 2011 w naszej szkole oraz Przemysław Birna – przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, wybrało najciekawsze prace, przyznając poszczególne miejsca.

I miejsce zajęła Marieta Czubek z kl. VI b,

II miejsce – Amelia Fijał z kl. IV c,

III miejsce – Paweł Laskowski i Maciej Ejsmond z kl. VI b.

Wyróżniono również pracę Pauliny K. z kl. VI b za estetykę i staranne wykonanie. Uznano, że można ją przekazać do biblioteki szkolnej jako materiał do wykorzystania dla wychowawców i rodziców.

Laureaci konkursu otrzymają dyplomy i nagrody, które zostaną im wręczone na szkolnym apelu. Za udział przewidziano drobne upominki.

Nagrody przygotowali organizatorzy konkursu.

 

Poniżej przedstawiamy pracę Mariety Czubek

 
 

 

 

25 lutego odbył się apel podsumowujący podjęte działania w ramach DBI. Uczniowie klas I - III i IV - VI zostali zaproszeni do obejrzenia krótkiego przedstawienia pt. „Królewna Śnieżka i Sieciaki”, które przygotowali i przedstawili w GOK-u uczniowie kl. IV a.

Wykorzystując znaną fabułę baśni, w nieco humorystyczny sposób, czwartoklasiści przekazali sieciakowe zasady bezpiecznej pracy w Internecie, jak również pokazali, że Internet ma także dobre strony. Przedstawienie wszystkim się bardzo podobało. Uczniowie poznali, bądź przypomnieli sobie ważne zasady ukazane w atrakcyjny sposób. Ciekawym punktem apelu był występ uczniów - raperów z kl. V b, którzy zaśpiewali piosenkę pt.: „Lubicie Internet”. Spotkanie zakończyło się wystąpieniem przedstawiciela Posterunku Policji w Lubichowie, który przekazał uczniom, co należy zrobić, jak coś ich przestraszy lub zaniepokoi w Internecie oraz przypomniał, że nie należy wykorzystywać Internetu w niewłaściwy sposób.

 

 
Kinga i Dominik z kl. Vb wyjaśniają, co to takiego DBI. Macocha pyta Komórkę
o to, "kto jest najpiękniejszy
na świecie?"
Net Robi i Sieciaki uczą Śnieżkę, jak należy bezpiecznie korzystać
z Internetu.
     
 Podstępna Macocha wykorzystuje portal społecznościowy
i podszywając się
za księcia próbuje pozbyć się Śnieżki.
Królewna Śnieżka zapomniała o zasadach Sieciaków i podaje swój adres domowy nieznajomemu z Sieci.   Macocha znajduje Śnieżkę w domku Sieciaków i podaje jej zatrute jabłko.
     
Zwierzęta leśne cieszą się, że nadjechał Książę.  Książę korzystając
z laptopa i wyszukiwarki Google szybko znajduje sposób, aby uratować Śnieżkę.
 
Śnieżka przyjmuje oświadczyny Księcia
i obiecuje już zawsze pamiętać o zasadach bezpiecznej pracy
w Internecie.
 
     
Raperzy, Karol i Jakub
z kl. Vb, wykonują piosenkę "Lubicie Internet".
 
Funkcjonariusz Policji przypomina o tym, że są sposoby na to,
aby ukarać tych, którzy wykorzystują Internet
w niewłaściwy sposób.
 
 Pan Dyrektor dziękuje uczniom kl. IVa i Vb oraz nauczycielom
za przygotowanie występów.
     
Uczniowie kl. I - III oglądają przedstawienie.   Na widowni zasiedli starsi uczniowie z kl. IV - VI.  Występujący uczniowie
kl. IVa i Vb wraz
z p.M.Kwaśniewską
 
 
Poniżej przedstawiamy przykład opublikowanego w Internecie "Dekalogu Internauty"
. Autorami dekalogu są: rodzina internautów - Urszula, Marek, Dominika i Piotr Augustynowie - oraz ks. Józef Kloch.

"Dekalog internauty"  

1. Nie traktuj komputera jak bożka. 
2. Miej świadomość, po co przed nim zasiadasz. 
3. Pamiętaj, że za drzwiami Internetu nie wszystko jest dobre. 
4. Czuwaj nad tym, co robi twoje dziecko; poszerzaj swoją wiedzę. 
5. Nie zabijaj czasu i talentów przed komputerem. 
6. Nie lekceważ zagrożeń płynących z sieci. 
7. Nie - piractwu i hackerom. 
8. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania w kontaktach internetowych. 
9. Nie zaniedbuj czynienia dobra za pośrednictwem sieci. 
10. Ani nie zastępuj przyjaciół komputerem.