Strona główna

Ogłoszenia
Wydarzenia
Wycieczki

Konkursy

Prace uczniów
Samorząd Uczniowski
RodzicE
Kadra
Dokumenty szkoły
SZKOLNY ZESTAW PODRĘCZNIKÓW
SZKOŁA
W MEDIACH
PEDAGOG SZKOLNY
ŚWETLICA SZKOLNA
ŚWIETLICA SOCJOTERAPEUTYCZNA
BIBLIOTEKA
Zajęcia pozalekcyjne
Historia szkoły
Osiągnięcia
BEZPIECZNY INTERNET
Przed sprawdzianem w kl. VI
UBEZPIECZENIE DZIECI
REKRUTACJA 
EKOLOGIA
SPORT

UCZNIOWIE
O SZKOLE

AUTORZY STRONY


Gif
Napisz do nas
© psplubichowo

ROK SZKOLNY 2014/2015

 


"Kto czyta książki, ten żyje podwójnie"
                                                                                                                                                                  Umberto Eco    

 

Biblioteka szkolna

czynna:

 

Poniedziałek    7.45  -  13.00

Wtorek              7.45  -  14.00

Środa                7.45  -  14.00

Czwartek          7.45  -  14.00

Piątek                7.45  -  13.45

 

Środa  9.55 – 10.40  konsultacje z rodzicami

Piątek  13.45 –14.30  koło dziennikarskie

 


Biblioteka szkolna jest jedną z pracowni szkolnych i głównym ośrodkiem informacji. Gromadzi, opracowuje i udostępnia zbiory biblioteczne. Uczestniczy w realizacji podstawowych zadań szkoły. Wspomaga realizację programów nauczania i wychowania, edukację kulturalną i informacyjną oraz służy ustawicznemu kształceniu  nauczycieli.

W bibliotece szkolnej działa Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej /ICIM/, które zostało współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. ICIM służy głównie uczniom, a także nauczycielom i innym pracownikom szkoły jako źródło wiedzy i informacji. Zawiera 4 stanowiska komputerowe. Można korzystać  z Internetu i zainstalowanych programów multimedialnych  oraz z drukarko-kserokopiarki wyłącznie w celach edukacyjnych. ICIM czynne jest w godzinach pracy biblioteki, a jego opiekunem jest nauczyciel bibliotekarz. Każdego użytkownika ICIM obowiązuje regulamin.

Biblioteka realizuje zagadnienia z Edukacji czytelniczej i medialnej zarówno w klasach I – III jak i w IV - VI. Prowadzi różne formy pracy z czytelnikiem. Jedną z form jest praca indywidualna z czytelnikiem np.: poradnictwo w doborze lektury, rozmowy na temat przeczytanej książki, pomoc w korzystaniu ze zbiorów i inne. Organizuje zajęcia biblioteczne, wystawy, konkursy czytelnicze, kiermasze książek, spotkania autorskie, wyjazdy do kina, teatru i wycieczki edukacyjne. Uczestniczy w turniejach bibliotecznych poza szkołą.

W bibliotece działa koło dziennikarskie redagujące gazetkę Szkolne Echo, natomiast w pracach bibliotecznych czynnie uczestniczy aktyw biblioteczny.

Hanna Pilacka

 

 



 

STATYSTYKA CZYTELNICZA

 

Za rok szkolny

 2014/15

 

 

Uczniowie wypożyczyli 4460 książek.

Średnia na ucznia wynosi 11,9 książki.

 

WYPOŻYCZENIA KSIĄŻEK

 

Średnia  na ucznia w klasach I - III

 

 

 

Średnia  na ucznia w klasach IV – VI

Najaktywniejsi czytelnicy  w roku szkolnym 2014/15

 

Kolasiński Filip kl. IIB

Dubiela Patrycja VC

Rebiszka Julia VIA

Jędrzejewska Marta kl. IVA

Gregerska Wiktoria kl. VC

Megger Małgorzata kl. IIIB

Narloch Dominika kl. IIB

Mania Magdalena IIA

Szramka Martyna kl. IIA

Chyrek Julia kl. ID

Hanna Pilacka


WYCIECZKA DO GRODZISKA W OWIDZU

11 czerwca 2015 r. 33 uczniów klas IV – VI uczestniczyło w wycieczce do Grodziska w Owidzu zorganizowanej przez bibliotekę szkolną.

Gród w Owidzu to warownia, która pamięta czasy pierwszego króla Polski. Położona w biegu zawirowań rzeki Wierzycy na wzniesieniu morenowym.

W czasie zwiedzania usłyszeliśmy opowieść o uzbrojeniu rycerza połączoną z prezentacją, następnie historię Grodu i jego mieszkańców - ich życie codzienne oraz zwyczaje, zarówno chrześcijańskie, jak i pogańskie. Dostępu do wnętrza grodziska broniła brama. W jej okolicy wybudowano również drewnianą wieżę obserwacyjno - obronną. Majdan, a więc wnętrze grodziska, stanowiły zabudowania drewniane. Mieszkańcy grodu zajmowali się z pewnością uprawą roli, hodowlą, rybołówstwem i łowiectwem. Odkrycia archeologiczne wskazują również na kowalstwo, garncarstwo, szewstwo, włókiennictwo, ciesielstwo.

Na terenie Grodziska znajduje się amfiteatr, w którym odbywają się koncerty na świeżym powietrzu. Obiekt ten jest miejscem, gdzie można miło spędzić czas, przy okazji poznając historię wczesnośredniowiecznego grodu na Kociewiu.

Hanna Pilacka

   


MIĘDZYSZKOLNY TURNIEJ BIBLIOTECZNY

W WIELKIM BUKOWCU

 

I miejsce

 

Reprezentacja naszej szkoły:

 

Agata Bartos Va

Dominika Bartos Va

Dorota Buniek VIa

Diana Rudowska VIa

 

Dnia 05.05. 2015 r. odbył się Międzyszkolny Turniej Biblioteczny

„Spotkanie z lekturą – Opowieści z Narnii” C. S. Lewisa.

Cele konkursu:

  • popularyzacja twórczości C. S. Lewisa,

  • propagowanie czytelnictwa,

  • ukazywanie twórczej aktywności jako źródła osobistej satysfakcji,

  • integracja uczniów.

 

W turnieju brało udział 5 zespołów ze szkół podstawowych: z Pączewa, Mirotek, Zelgoszczy, Wielkiego Bukowca i Lubichowa. Uczestników obowiązywała dobra znajomość lektury, aby pokonać takie konkurencje jak:

v  Test wiedzy o lekturze.

v  Krzyżówka.

v  Zagadki.

v  Indywidualne pytania i odpowiedzi dotyczące lektury.

 

Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i upominki.

 

Hanna Pilacka


OGÓLNOPOLSKIE WYBORY KSIĄŻEK

 

W marcu 2015 r. biblioteka szkolna przeprowadziła „Wybory Książek” w naszej szkole.

W tym przedsięwzięciu udział wzięli uczniowie klas I – VI. Organizatorem „Ogólnopolskich Wyborów Książek” była  redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole” we współpracy z Towarzystwem Nauczycieli Bibliotekarz Szkół Polskich oraz redakcją „Biblioteki Szkolne Online” pod patronem minister Edukacji Narodowej J. Kluzik - Rostkowskiej.

Lokal wyborczy znajdował się w bibliotece, gdzie uczniowie wrzucali do urny karty do głosowania, na których wpisywali tytuły od 1 do 3 najciekawszych książek, które czytali w ostatnim czasie. Zorganizowano także „ruchomą” Komisję Wyborczą, która odwiedzała klasy podczas wyznaczonych lekcji w celu przeprowadzenia głosowania.

Celem tych wyborów było:

  • Poznanie i upowszechnienie faktycznych zainteresowań czytelniczych uczniów.

  • Dostosowanie księgozbiorów bibliotek do zainteresowań czytelniczych uczniów.

  • Promocja czytelnictwa.

  • Promocja bibliotek szkolnych w środowisku szkolnym i lokalnym.

  • Kształtowanie postaw obywatelskich.

  • Upowszechnienie zasad organizacji wyborów.

 

Wyniki głosowania w naszej szkole:

 

LP

Tytuł

Autor

Liczba oddanych głosów

1.

Scooby-Doo – seria

G. Herman, J. Gelsey

25

2.

Hobbit, czyli tam i z powrotem

J. Tolkien

24

3.

Magiczne drzewo – cykl powieści

A. Maleszka

22

4.

Opowieści z Narnii - seria

C. Lewis

21

5.

Jeśli zostanę - seria

G. Forman

21

6.

Harry Potter – seria

J. Rowling

19

7.

Władca pierścieni – seria

J. R. R. Tolkien

18

8.

Tajemniczy ogród

F. Burnett

18

9.

Piątka z Zakątka – seria

K. Drzewiecka

18

10.

Zmierzch - saga

S. Meyer

18

11.

Koszmarny Karolek – seria

F. Simon

17

12.

Minecraft - poradniki

 

16

13.

Charlie i fabryka czekolady

R. Dahl

15

14.

Gwiazd naszych wina

J. Gren

15

15

Mikołajek - seria

R. Gościnny, J. Sempe

15

16.

Zaopiekuj się mną – seria

H. Webb

15

17.

Słup soli

E. Zubrzycka

13

18.

Asterix: komiks - seria

R. Gościnny

13

19.

Ala Makota

M. Budzyńska

13

20.

Felix, Net i Nika

R. Kosika

13

21.

Animal Magic - seria

H. Webb

13

22.

Córki księżyca – seria

L. Ewing

12

23.

Oskar i pani Róża

E. Schmitt

12

24.

Koziołek Matołek – seria

K. Makuszyński

11

25.

Zołzunie

M. Fox

10

26.

Pamiętnik nastolatki – seria

B. Andrzejczuk

10

27.

Piękna i Bestia

W. Disney

10

28.

Cudowna lampa Aladyna

Opr. Zbiorowe

10

29.

Ten obcy

I. Jurgielewiczowa

10

30.

Nie odchodź, Julio –seria

E. Barańska

9

31.

Dzieci z Bullerbyn

A. Lindgren

9

32.

Atramentowe serce

C. Funkie

8

33.

Klub Kociaków Słodziaków – seria

E. Zarębska

8

34.

Weterynarz z Toledo

G. Gonzalo

8

35.

Wielkie czyny szympansa

K. Giżycki

8

36.

Czarny Młyn

M. Szczygielski

8

37.

Violetta – seria

Oprac. zbiorowe

7

38.

Wiejmy do lasu

L. Gardnem

7

39.

Kubuś Puchatek

A. Milne

6

40.

Zezia i Giler

A. Chylińska

6

41.

Zakochany duch

J. Carroll

6

42.

Szatan z siódmej klasy

K. Makuszyński

6

43.

Białek - seria

M. Rudolfsson

6

44.

Przygody Boleka i Loleka – seria

Praca zbiorowa

6

45.

Szkoła strachu

G. Daneshvari

5

46.

Dziennik cwaniaczka

J. Kiney

5

47.

101 Dalmatyńczyków - kolekcja

W. Disney

5

48.

Fotografia amatorska - poradniki

 

5

49.

Niebo istnieje naprawdę

T. Burpo, L. Kincent

5

50.

Encyklopedia zwierząt domowych

 

5

51.

Pszczółka Maja

W. Bonsels

5

52.

Tomek na Czarnym Lądzie

A. Szklarski

4

53.

Jesień liścia Jasia

L. Buscaglie

4

54.

Origami

 

4

55.

Kot Filemon – seria

S. Grafowski, M. Nejman

4

56.

Crom i uczeń czarnoksiężnika

K. Stelmarczyk

4

57.

Pięciopsiaczki

W. Chotomska

4

58.

Mój młodszy brat

M. Krajeńska

3

59.

Złoto Gór Czarnych - trylogia

A. Szklarski

2

60.

Dary Anioła - cykl

C. Clare

1

 

W głosowaniu podawano tytuły literatury dla osób dorosłych, które nie zostały uwzględnione w powyższym wykazie.

Hanna Pilacka


STATYSTYKA CZYTELNICZA

I semestr 2014/15

WYPOŻYCZENIA KSIĄŻEK

Średnia  na ucznia w klasach I - III

Średnia  na ucznia w klasach IV – VI

 

Najaktywniejsi czytelnicy I semestru 2014/15

 

Rebiszka Julia kl. VIA

Narloch Dominika kl. IIB

Jędrzejewska Marta kl. IVA

Doering Julia kl. IIIB

Kolasiński Filip kl. IIB

Szramka Martyna kl. IIA

Gregerska Wiktoria kl. VC

Megger Małgorzata kl. IIIB

Sroka Brajan kl. IB

Chyrek Julia kl. ID

Hanna Pilacka


 

„PIĄTKOWE CZYTANIE”

w naszej szkole

 

Pomysł na popularyzację czytelnictwa wśród uczniów.

 

W naszej szkole biblioteka zaproponowała spędzenie dużych przerw z książką  dwa razy w miesiącu, w piątki. Podczas tych przerw zorganizowano głośne czytanie wybranych fragmentów książek literatury pięknej.

Spis książek czytanych na spotkaniach:

  • H. Sienkiewicz: Trylogia

  • H. Sienkiewicz: Krzyżacy

  • R. Goscinny, J. Sempe: Rekreacje Mikołajka

  • H. CH. Andersen: Baśnie

  • M. Twain: Przygody Tomka Sawyera

  • S. Wortman: U złotego źródła

  • K. Dickens: Opowieść wigilijna

  • K. Drzewiecka: Piątka z Zakątka

  • R. Pisarski: O psie, który jeździł koleją

 

Fragmenty książek do pięknego przeczytania przygotowywali wcześniej zainteresowani uczniowie, koło polonistyczne i koło dziennikarskie. Czytali także nauczyciele. Wszyscy uczniowie, którzy uczestniczyli w tych spotkaniach otrzymywali specjalne pieczątki, dzięki którym można uzyskać dodatkowe oceny z j. polskiego.

Okazało się, że uczniowie chętnie uczestniczyli w tych spotkaniach. Warto było umiejętnie zachęcać do czytania, wskazując  ciekawy fragment książki.

W czasie tych spotkań także uczniowie zgłaszali swoje pozycje książkowe do przeczytania. Te przerwy były miłymi chwilami relaksu i odprężenia, ale też wzrosło zainteresowanie książką i wypożyczeniami do domu.

Hanna Pilacka

 

 


ZAJĘCIA  FILOZOFICZNE

 

"Filozofia to miłość i dążenie do mądrości
Filozofia zmierza do celu, który mądrość już osiągnęła"

Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, 14,89,4

  

W dniu 20 stycznia 2015 r. najaktywniejsi czytelnicy, koło dziennikarskie i zainteresowani uczniowie  klas III – VI wzięli udział w zajęciach filozoficznych. Warsztaty prowadziła pani Joanna Wągiel z Pracowni Filozoficznej Eureka w Warszawie.

 

Tematy zajęć:

 

Marzenia a rzeczywistość

Skąd wiemy, że coś jest dobre lub złe

 

Filozoficzne wypowiedzi naszych uczniów:

 

„Marzenia same się nie spełniają, tylko my musimy chcieć, trzeba im pomóc”.

„Rzeczywistość  jest teraz, to się dzieje”.

„Rzeczywistość to  prawdziwość, oddychamy, czujemy, myślimy, ruszamy się”.

„Marzenia są prawdziwe i nieprawdziwe”.

„Marzenia są realne i nierealne”.

„Marzenia nieprawdziwe nie istnieją”.

„Marzenia są, rzeczywistość żyje”.

„Człowiek jest i żyje”.

„Przygoda życia się kończy, kiedy umieramy”.

„Dobro, coś co nie szkodzi innym”.

„Dobro to bezinteresowne pomaganie”.

„Nie ma zła”.

„Zło nie istnieje”.

„Wszystko, co istnieje,  jest dobre”.

„Zło to brak dobra”.

„Dobrem jest życie”.

„Zło istnieje jako czyn”.

„Coś co dobre, może okazać się złe”.

„Dobro dla mnie może okazać się złem dla innych”.

„Życie jest dobrem największym”.

 

 Celem tych zajęć było:

  • wyrażanie spójnych poglądów na temat życia, celów życiowych, sposobów realizacji tych celów i postępowania człowieka w świecie go otaczającym;

  • umiejętne słuchanie wypowiedzi innych, odkrywanie wartości samodzielnego myślenia;

  • kształtowanie poczucia własnej wartości.

 

Filozofia jest poszukiwaniem, dążeniem do prawdy, jak powiedzą jedni, czy też ćwiczeniem umysłu.

Hanna Pilacka

   

Konkurs czytelniczy

„Piątka z Zakątka” K. Drzewieckiej

dla klas IV – VI

 

15 grudnia 2014 r. odbył się konkurs czytelniczy „Piątka z Zakątka” Krystyny Drzewieckiej w bibliotece szkolnej. Udział wzięło 15 uczniów klas IV – VI.

Celem konkursu było:

·  Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci

·  Doskonalenie umiejętności czytania

·  Dostrzeganie walorów wychowawczych i nauki płynącej z książek

·  Sprawdzenie wiedzy poprzez test, krzyżówkę i ustną odpowiedź.

 

Wyniki konkursu:

 

I miejsce: Agnieszka Furgalska kl. VIa

II miejsce: Patrycja Golimowska kl. Vc

III miejsce: Natalia Kirstan kl. VIb

 

Uczniowie otrzymali nagrody książkowe, ponadto wszyscy uczestnicy dostali dyplomy i niespodzianki.

Nad przebiegiem konkursu czuwała komisja konkursowa.

Hanna Pilacka

 


 

„MISTRZ PIĘKNEGO CZYTANIA”

 

„MISTRZEM PIĘKNEGO CZYTANIA”

klas II – III został Karol Rzoska kl. IIIb.

 

WYRÓŻNIENIA

otrzymali:

 Tomasz Ostrowski kl. IIa, Julia Buniek kl. IIa, Oliwia Birna kl. IIIc

 

Konkurs czytelniczy dla klas II – III odbył się dniu 26. 11. 2014 r. w bibliotece.

Celem konkursu było: propagowanie kultury czytelniczej, podniesienie poziomu czytelnictwa, popularyzacja książek dla dzieci w zbiorach biblioteki, wyrabianie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu.

Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i niespodzianki, a zwycięzcy nagrody książkowe.

Hanna Pilacka


Wycieczka do Gdańska

 

W dniu 22 listopada 2014 r. 30  uczniów klas IV – VI zwiedziło Europejskie Centrum Solidarności /ECS/ w Gdańsku.

W ECS jest wystawa stała, dedykowana historii Solidarności i ruchów opozycyjnych, które doprowadziły do przemian demokratycznych w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Wystawa zajmuje powierzchnię blisko trzech tysięcy metrów kw. pierwszego i drugiego piętra. Do prezentacji wykorzystane są tradycyjne metody ekspozycyjne i najnowsze rozwiązania technologiczne. Obejrzeliśmy eksponaty historyczne: fotografie, filmowe materiały archiwalne, dokumenty, mapy, biogramy, kalendaria, wycinki prasowe… przedstawione w projekcji przestrzennej i elektronicznej.

Na I piętrze zwiedziliśmy sale:

NARODZINY SOLIDARNOŚCI, SIŁA BEZSILNYCH, SOLIDARNOŚĆ I NADZIEJA, IM. JANA PAWŁA II

II piętro to:

WOJNA ZE SPOŁECZEŃSTWEM, DROGA DO DEMOKRACJI, TRIUMF WOLNOŚCI.

Następnie udaliśmy się do Multikina „Krewetka” na film pt. ”Bella i Sebastian”. Jest to francuski dramat przygodowy, wzruszająca opowieść o niezwykłej przyjaźni między chłopcem a psem.

Sobotni dzień dostarczył nam dużo walorów poznawczych, a także nowych doświadczeń spędzonych w miłej i sympatycznej grupie naszych kolegów i koleżanek.

Hanna Pilacka 

 



Wycieczka do Pelplina

 

W dniu 23 października 2014 r. 31 zainteresowanych uczniów klas IV i V zwiedzało Bazylikę Katedralną w Pelplinie zaliczaną do najpiękniejszych dzieł gotyckich w Polsce. W świątyni zobaczyliśmy  przepiękny Ołtarz Główny z relikwiami Świętych, barokowe ołtarze boczne i rzeźby dębowe ze średniowiecza. Ołtarz główny zdobią obrazy Hermana Hana. Budowlę wznieśli Cystersi na planie krzyża w XIII-XIV w. Oglądaliśmy tu przepiękne sklepienia: gwiaździste, sieciowe i kryształowe z połowy wieku XVI. Oryginalne wyposażenie to ponadto zespół stall z połowy XV w., piękne barokowe organy i ambona. O dziejach katedry przepięknie opowiadał przewodnik w stroju cysterskim.

W Muzeum Diecezjalnym znajduje się jedyny w Polsce egzemplarz Biblii Gutenberga. Ponadto prezentowana jest jedna z największych kolekcji rzeźby średniowiecznej. Najcenniejsze eksponaty to madonny szafkowe oraz rzeźby świętych. Odnajdziemy tu także bezcenne rękopisy, krucyfiksy, inkunabuły, starodruki i  skarbiec oraz wystawy czasowe.

Na koniec wycieczki odwiedziliśmy Górę Jana Pawła II w Pelplinie.

Hanna Pilacka 
  

 

NARODOWE CZYTANIE

 

Narodowe Czytanie to inicjatywa Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego mająca propagować kulturę narodową i zachęcać Polaków do częstszego sięgania po książki.

Celem Narodowego Czytania jest popularyzacja czytelnictwa, zwrócenie uwagi na bogactwo polskiej literatury, potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia wspólnej tożsamości.

We wrześniu biblioteka szkolna zorganizowała Narodowe Czytanie w naszej szkole dla klas I –III i IV – VI. Zaprosiła wszystkich uczniów do lektury „Trylogia” Henryka Sienkiewicza. Czytanie zainaugurowała J. Kacała – dyr. szkoły. Następnie fragmenty „Trylogii” /Ogniem i mieczem, Potop, Pan Wołodyjowski/ czytali p. bibliotekarka, nauczyciele j. polskiego, edukacji wczesnoszkolnej  i wybrani uczniowie.

Na koniec spotkań uczniowie otrzymali okolicznościowe pieczęcie NC do szkolnych zeszytów.

Hanna Pilacka

 



 

BIBLIOTEKA w roku szkolnym 2013/2014